[W:] E-sport - z piwnicy na stadion

Mamy olbrzymią szansę obserwować, ale i być częścią narodzin i ewolucji nowej dziedziny życia. Od kilku lat na naszych oczach eksploduje fenomen niezrozumiały dla wielu ludzi na świecie - e-sport. Bo czyż nie dziwne jest to, że ludzie oglądają innych ludzi grających w gry komputerowe? Dziwne, ale jednocześnie fascynujące i ekscytujące. Bo gdy patrzę na to, czym dzisiaj są profesjonalne turnieje i ligi w Starcrafta, League of Legends, Counter Strike'a, HeartStone, czuję, że definicję sportu należałoby zmienić. Coś, co jeszcze kilka lat temu istniało tylko w kafejkach internetowych, w piwnicach konwentów, na peryferiach internetu - dzisiaj gromadzi setki tysiące ludzi w realu i miliony online.

Finały pierwszego sezony LOL i finały sezonu piątego.

Już za kilka lat nie trzeba będzie nikogo przekonywać, że profesjonalny gracz w League of Legends, taki jak na przykład Martin "Rekkles" Larsson, jest sportowcem. Godziny treningów, strategia, współpraca drużynowa, liga, międzynarodowe turnieje. Wszytko to można powiedzieć o każdym innym sporcie. Wystarczy wyobrazić sobie, jak śmiesznie musiał brzmieć człowiek, który po raz pierwszy powiedział:
Hej, wymyśliłem nowy sport, ludzie będą uderzać krzywym kijem małą, białą kuleczkę i ten, kto trafi nią do dziury, wygrywa... 

IEM Katowice

 

Jako kraj mamy swój wielki udział w e-sporcie za sprawą Intel Extreme Master, którego finał rozgrywany jest w Katowicach. Organizacją całego IEM zajmuje się Michał Blicharz, dyrektor ds. Pro Gamingu w ESL.

Warto obejrzeć film dokumentalny poświęcony Michałowi, przygotowaniom do 9. sezonu IEM oraz spojrzeniu graczy, organizatorów i fanów na e-sport pt.: All Work All Play.



Nowy zawód - Pro Player

Od 3 lat obserwuję League Of Legends. Głównie ligę europejską i amerykańską. Mamy w EU polskich graczy, a w przeszłości całe polskie drużyny: dawny skład Meet Your Makers, KMT kupione przez Roccat. Dzisiaj trzech Polaków gra na profesjonalnym poziomie: Mateusz "Kikis" Szkudlarek (G2), Marcin "Jankos" Jankowski (H2K) i Oskar "Vander" Bogdan (H2K). I jak w każdym sporcie emocjonuję się tym bardziej, kiedy gra Polak (w LOL nie ma drużyn narodowych).


Każdy gracz ma swoją historię, ale łączy ich jedno: wielka pasja i wielka wytrwałość w dążeniu do bycia najlepszym. Pomimo tego, że to bardzo młodzi ludzie, warto posłuchać, co mają do powiedzenia. Świetnie prezentuje to seria etiud, wypuszczona przez Riot - Legends Rising.

 
Myślę, że dla naszych dzieci będzie to normalne, że płaci się ludziom za granie w gry komputerowe, że biorą oni udział w turniejach, otrzymują za to pensję, a wspiera ich sztab szkoleniowy. Wystarczy spojrzeć na rynek gier komputerowych, istniejący obecnie w Południowej Korei, finansowany przez wielkie korporacje, albo na USA, które oferują stypendia dla e-sportowców i biorą udział w Uniwersyteckiej Lidze w LOL.

------ Słownik LoL e-sport------

 


LOL, League Of Legends -  sieciowa gra komputerowa z gatunku multiplayer online battle arena. LOL to gra drużynowa, 5 vs 5 graczy. Zwyciężą ta drużyna, która pierwsza zniszczy Nexus przeciwnika (główny budynek w bazie). Po drodze trzeba poradzić sobie z wieżyczkami, inhibitorami oraz falami słabych stworów zwanych minionami. W LOL do wyboru ejst już ponad 120 bohaterów, ze względu na swoje umiejętności podzielonych na: tanków, magów, junglerów, zabójców, strzelców (Ad Carry) oraz supportów (postacie wspierające).
http://eune.leagueoflegends.com/pl

Riot Games -  amerykańskie studio zajmujące się produkcją gier komputerowych, założone w 2006 roku, które wyprodukowywało LOL. Twórcami Riot Games są Marc Merrill i Brandon Buck. Idea jaka im przyświeca, to byś firmą najbardziej zorientowana na klienta, czyli graczy.
http://www.riotgames.com/

LCS - League of Legends Championship Series - profesjonalna liga w LOL. Podzielona na dwa regiony: Europę i USA. Rok nazywany jest sezonem, który dzieli się z kolej na dwa splity: wiosenny i letni. Każdy trwa 9 tygodni, podczas których 10 drużyn walczy o punkty przyznawane na koniec sezonu oraz zwycięstwo w splicie. Na koniec sezonu z każdego regionu wyłaniane są 3 drużyny, które mają prawo do udziału w Mistrzostwach Świata. Pomiędzy splitami rozgrywane są turnieje: MSI - Middle Season Invitation Tournament oraz All Stars (o charakterze bardziej rozrywkowym).
http://www.lolesports.com/en_US/

Pozostałe Ligi - LCK - Korea, LPL - Chiny, LMS - Tajwan, Hong-Kong i Makao. W mistrzostwach Świata biorą udział dodatkowo, dwie drużyny, które wygrają Dziką Kartę w International Wild Card Invitational. W IWCI biorą udział drużyny nie reprezentowane w żadnej z powyższych lig. Zazwyczaj finaliści lig z Ameryki Południowej, Turcji, Japonii, Rosji, Południowo-zachodniej Azji.

Mistrzostwa Świata (Worlds) - doroczny finał zmagań w LOL. Turniej wszystkich turniejów, w którym bierze 16 drużyn: 3 z LCS EU, 3 z LCS NA, 3 z LCK, 3 z LPL, 2 z LMS, 2 z IWCI.

ESL - Electronic Sports League – międzynarodowa liga gier komputerowych, która powstała w 2000 roku w Niemczech.
http://www.eslgaming.com/

IEM - Intel Extreme Master - seria turniejów rozgrywanych na całym świecie, stworzona przez ESL, sponsorowana przez Intela. Finał IEM, gdzie między inny gra się w LOL, ma miejsce w Katowickim Spodku. Orginalnie na IEM grało się w CS (Counter-Strike'a) i Warcafta III.
http://pl.intelextrememasters.com/

Komentarze